- Aktualności
- Ostatnia modyfikacja:8 lipca 2018, 11:01
Ruszyła akcja SPOTLIGHT – na początek przedstawiamy Barteza i Hypery
Nie mydlimy oczu, nie wciskamy kitu, nie rzucam słów na wiatr, ale gwoli tego, czym akcja stoi: światło na młodych zdolnych. Powiedziało się „A”, trzeba powiedzieć „B”. Choć najbardziej odpowiednie w kontekście BARTEZA i HYPERY, którzy otwierają zapowiadany SPOTLIGHT, będzie „C” – wysokie „C”. Panie i Panowie, przed Państwem wspomniani Bartez i Hypery i ich „PSYCHO”! Powitajcie ich brawami – w sensie… lajkami, udostępnieniami i morzem pozytywnych komentarzy!
„PSYCHO” | czerwiec 2018
„PSYCHO” to sztandarowy przykład utworu, w którym twórcy pokazują, jak dobrze zacząć i jeszcze lepiej skończyć. Cytat z „Najwyższej Kapłanki Soulu” – Niny Simone – jest tym dla nowego kawałka Barteza (Przemysław Bartkowski) i Hypery (Wiktoria Baziuk), czym sowy dla Davida Lyncha, czy rzeczywistość dla Carlo Rovelli’ego. „PSYCHO” to orbitująca wokół hip-hopu ambitna alternatywa pełna ciekawych rozwiązań muzycznych i loop’owych smaczków. W tym niespełna 3-minutowym utworze, twórcy wychodzą poza schematy i oczywistości licznych ortodoksyjnych projektów gatunku, którym coraz ciężej przychodzi przełamać monotonię beatu i treści.
Mimo tego, że Bartez i Hypery obrali ten sam hip-hopowy front, artyści pochodzących z dwóch różnych światów. Tekstowo i muzycznie Hypery wprowadza w „PSYCHO” typowy dla amerykańskiego rapu „uliczny” klimat. Z kolei Bartez fokusuje uwagę na codziennych zmaganiach przeciętnego Kowalskiego, jego przemyśleniach, sytuacjach życiowych czy perspektywach względem jutra. Choć przekaz wydaje się prosty, ciekawą „przewrotkę” w finale stanowi obłąkańcza coda zmieniająca wydźwięk zawartego w wypowiedzi Niny Simone przesłania, odwracając przed słuchaczem kolejne karty przemyśleń.
Muzycznie „PSYCHO” ujmuje zsyntetyzowanym beatem, zmianami tempa, industrialnymi przebłyskami, nienachalnym „offem”, który zyskuje przy bliższym i wnikliwszym odsłuchaniu. Do tego segmentowa forma, której kolejne przejścia inicjowane są samplem syreny karetki pogotowia. To wszystko przekłada się na fenomenalny rezultat końcowy. Jedyny problem, jaki mam z odbiorem „PSYCHO”, leży w tym, że nie sposób potraktować całości jako pełnoprawnego utworu. Bardziej jako otwarcie, prolog, zaproszenie słuchacza do zmierzenia się z czymś większym, pojemniejszym. Na co osobiście bardzo liczę.
„PSYCHO” nie jest tym czym się wydaje, ale o tym pisałem już na wstępie. Na szczególną uwagę zasługuje zaprezentowana w nim forma podkładów muzycznych, która dowodzi, że Bartez/Hypery obdarzeni są nie lada wyobraźnią. Tworzą coś, co wymyka się bezdusznemu kategoryzowaniu i ujmowaniu według utartych schematów. Poprzez stworzoną na potrzeby swojego nowego kawałka niezwykłą fuzję gatunkową, starają się przełamywać sztywne podziały stylistyczne – na hip-hop, rap, muzykę elektroniczną czy cokolwiek innego. „PSYCHO” posiada swój styl, który niesie i skłania do przemyśleń. Osobiście czekam na więcej, licząc po cichu na naturalną kontynuację obranej tutaj drogi w kolejnych projektach. Bomba.
PRZEMYSŁAW BARTKOWSKI, rocznik ’95, pseudonim BARTEZ. Urodzony w Nowym Sączu. Pisaniem tekstów, nagrywaniem i koncertowaniem zajmuje się nieprzerwanie od 2011 roku. Jak sam przyznaje robi to „z czystej pasji i zajawy”. Począwszy od 2015 roku wspólnie z Mańkiem (Mateusz Smoleń) tworzą duet sceniczny. Supportowali takich artystów z czołówki polskiej sceny hip-hopowej jak: Paluch, Peja, Kaliber 44, Zeus, Słoń, Sobota, Kękę czy Tau. Mieli okazję wspierać Arkadia na koncertach promujących jego autorskie albumy. Gdy tylko nadarza się sposobność, włączają się w różne akcje charytatywne i pomoc osobom potrzebującym. 5 czerwca br. Bartez razem z utalentowaną sądecką raperką Hypery wypuścili kawałek „PSYCHO”, który z niekrytą przyjemnością prezentujemy Wam w ramach akcji SPOTLIGHT. Za mix, mastering oraz realizację nagrań odpowiada nowosądecki beat maker Wełenka. Grafika promująca utwór to dzieło Deny’ego (Daniel Gądek z zespołów Linkage i Pozytywka).
– W swoich kawałkach zawsze staram się kłaść jak największy nacisk na treść. Wiem po sobie… tak samo jako słuchacz tej muzyki zwracam szczególną uwagę na przekaz, jaki niesie za sobą muzyka innych raperów. Oczywiście pozostałe elementy są również bardzo istotne. Dziś zwraca się szczególną uwagę na umiejętności tekściarzy, co jest też kluczowe w odbiorze. Producenci są znacznie bardziej doceniani za swoją pracę, niż kiedyś: unikatowość, umiejętność łączenia różnych elementów muzyki, tworzenia świeżych brzmień, itd. Ze swojej strony zawsze staram się mówić o tym, co jest dla mnie istotne, co mnie dotknęło. Dzielę się swoimi doświadczeniami w taki sposób, abym ja był cały czas sobą, a osoba która będzie tego słuchać mogła się w jakimś stopniu w tym odnaleźć lub po prostu cieszyć się ze słuchania muzyki
– komentuje Bartez.
A co dalej? Zapytany o własny stosunek do pracy twórczej, plany na przyszłość oraz kierunek rozwoju artystycznego, Bartez odpowiada:
– Kiedyś pracowałem nad swoją pierwszą płytą jednak nie doszła ona do skutku. Została jedynie nagrana, nie wydawałem później tego materiału. Obecnie ze względu na to, że inne obowiązki mnie dość mocno absorbują, działam jedynie na poziomie wydawania luźnych kawałków, które traktuję za każdym razem jako element rozwoju, doskonalenia się w swojej pasji. Spokojnie podchodzę do tematu wydawania „czegoś większego” ponieważ jestem zdania, że na to też trzeba być odpowiednio gotowym. Chciałbym po prostu, aby płyta, którą kiedyś w przyszłości uda mi się stworzyć, była materiałem dojrzałym i odpowiednio przemyślanym. Oczywiście pojawiają się już pomysły w głowie, ale na wszystko przyjdzie odpowiedni czas
– stwierdza Bartez.
Poniżej zestawiamy dla Was resztę autorskich i kolaboracyjnych projektów BARTEZA. Gorąco polecamy i namawiamy do słuchania. A jeżeli chcecie być na bieżąco z najświeższymi informacjami, nowościami i ciekawostkami dotyczącymi Barteza, wpadajcie na jego kanał YT (www.youtube.com/channel/UC3XDZIo7_LZCH-5giSANu8A) i oficjalny fanpage, który znajdziecie klikając tutaj: www.facebook.com/Bartezoficjalnie?ref=tn_tnmn).
„Nie Ma Mnie” | listopad 2017
www.youtube.com/watch?v=jBfx_NfRqQU
„Realizator Marzeń” | sierpień 2016
www.youtube.com/watch?v=D3wo_kG-d_c
„Dobitnie” | luty 2016
www.youtube.com/watch?v=1s9zoBNvfjY
„Chcę Żyć” (feat. Arkadio) | luty 2016
www.youtube.com/watch?v=3uBjrQDz_qI
„Wspólny Gen” (Bartez/Maniek) | grudzień 2015
www.youtube.com/watch?v=OQxniwbC3QA
„KEFAS” | czerwiec 2015
www.youtube.com/watch?v=zsCZfP7yE0w
„Uśmiech” | wrzesień 2014
www.youtube.com/watch?v=FtMf3RishxQ
„Na Imię Mam Bartez” | sierpień 2014
www.youtube.com/watch?v=Eb45PCg60WI
„Talitha Kum” | lipiec 2014
www.youtube.com/watch?v=VqwFB4f2F6M
WIKTORIA BAZIUK, rocznik ’97, pseudonim HYPERY. Rodowita sądeczanka. Swoją muzykę zaczęła tworzyć dwa lata temu, jak sama przyznaje – z przypadku. Warstwa tekstowa tworzonych kawałków, jak zaznacza sama artystka, naznaczona jest opisami sytuacji, ludzi, tego wszystkiego, co miało dla niej duże znaczenie lub zwróciło jej uwagę:
– „No Worries” jest to kawałek, który napisałam jako pierwszy w swoim życiu. Głównie chciałam, żeby przekazał dosłownie „żadnych zmartwień”. Po co skupiać się na rzeczach, które cię tylko dołują i sprawiają że jesteś nieszczęśliwy?! Mówi też o tym, że jeśli czegoś bardzo pragniesz, jesteś w stanie osiągnąć swój cel tylko musisz słuchać siebie, a nie tego, co mówią ci inni – „you are u, I’m me”. Trzeba być po prostu sobą… Z kolei „Stop Yellin’ At Me” jest to dialog wewnętrzny, biję się w nim z własnymi myślami. „Fxxk U” jest trochę prześmiewcze, ale nie wgłębiajmy się w szczegóły…
– żartuje Hypery i dodaje.
– Jeśli chodzi o cover „Juju on that beat” (org. Zay Hilfigerrr & Zayion McCall), zostało to nagrane na spontanie, ponieważ potrzebowałam podłożyć jakiekolwiek słowa pod beat w efekcie końcowym razem z Wełenką stwierdziliśmy, że w sumie jest niezłe i można wrzucić to na YT.
„PSYCHO” jest wspólnym projektem Barteza i Hypery, który, jak ujęła to męska połowa duetu, został „sfinalizowany dość szybko, ale po długich bojach twórczych”:
– Z Hypery było tak ze spotkaliśmy się „po godzinach” i tak od słowa do słowa przy rozmowie stwierdziliśmy, że pasuje zrobić coś wspólnie. Temat na numer zaproponowałem ja, Hypery od razu się to spodobało i tak zaczęliśmy wspólne działania. Hypery spędziła sporo czasu w studio nad dopracowaniem tego numeru pod względem muzycznym, za co jestem jej mega wdzięczny
– stwierdza Bartez i dodaje.
– Co się tyczy tekstu, powstał po to, aby obnażyć absurd rzeczywistości. Dzisiaj ludzie o jakichkolwiek wartościach, ugruntowanych przekonaniach, z ambicjami co do tego, żeby z życia brać jak najwięcej, są uważani za nienormalnych. Jesteśmy z tego powodu PSYCHO, jesteśmy niezgodni dla społeczeństwa. O tym też mówi końcówka mojej zwrotki, która jest tego podsumowaniem: raz porównanie siebie do postaci Elliota z „Mr. Robot”, dwa: właśnie do PSYCHO, bo staram się żyć normalnie”.
Poniżej zestawiamy dla Was wcześniejsze autorskie i coverowe projekty HYPERY. Gorąco polecamy i namawiamy do ich przesłuchania. A jeżeli chcecie być na bieżąco z tym, co nowego u Hypery, subujcie jej kanał YT, który znajdziecie pod adresem: www.youtube.com/channel/UCNYoCUR635AaEVxvhU4kZaQ.
„Fxxk U” | grudzień 2017
www.youtube.com/watch?v=9PSMtq201mY
„Juju On That Beat” (Zay Hilfigerrr & Zayion McCall cover) | maj 2017
www.youtube.com/watch?v=8mMyQHaKwiI
„Stop Yellin’ At Me” | luty 2017
www.youtube.com/watch?v=BPQqoLpWI1w
„No Worries” | listopad 2016
www.youtube.com/watch?v=INfARJZwYjI
Tekst: BARTOSZ SZAREK
Foto/wideo: Justyna Lichoń, Marcelina Śliwa/YouTube
Więcej o akcji SPOTLIGHT możesz przeczytać tutaj.